Viimeisin päivitys 2.4.2010

da40mainlgmount

DDS:n käynnissä olevassa huollossa on todettu koneella tehdyn "kevyen laskun" joskus edellisen huollon jälkeen.

 

Kun lentoonlähdössä paino poistuu päälaskutelineeltä, laskutelinevarret pääsevät siiirtymään rungon kiinnityspisteissään, jolloin päälaskutelineiden pyörät lähenevät toisiaan (wheel track pienenee). Jotta laskutelineet eivät "rämisisi" turbulenssissa lukittuvat telineet "ilmassa" asentoon liukupinnoissa olevien urien avulla (telinevarren pää asettuun uraan).
Lentokoneen laskeutuesssa päälaskutelineisiin kohdistuva voima vapauttaa lukituksen ja telineet siirtyvät "maassa" asentoon. Mikäli vain toiseen laskutelineeseen kohdistuu vaadittava voima, saa sen geometrisen paikan muutos (track muuttuu) aikaan tarvittavan sivuttaivoiman toisenkin laskutelinevarrensiirtymiseen "maassa" asentoon. Normaalisti lentäjä ei huomaa edes tapahtumaa ja rasvatut liukupinnat edesauttavan sen sulavaa toimintaa.

Edellisen huollon (järjestelmän tarkistus & liukupintojen rasvaus) koneella on tehty (todennäköisesti) "kevyt lasku" ja molemmat päälaskutelineen ovat jääneetkin "Ilmassa" asentoon. (Todennäköisesti) myös seuraavat laskut (läpäreitä?) ovat olleet "keveitä laskuja" tai sitten tämä yksi "kevyt lasku" on riittänyt, yhdistettynä johonkin epänormaaliin toimintaan/rakenteeseen/materiiaaliin/puutteelliseen huoltoon, telinevarren lukitusuran kasvuun/muokkautumiseen/purseeseen.Eli päälaskutelineet ovatlukittuneet "ilmassa" asentoon.

Korjaustoimenpiteenä telinevarren päät / lukitusura on tarkastettava & työstettävä sallittuihin mittoihin, vaatii päälaskutelineiden irroituksen.
Korjauksen jälkeenjärjestelmän toiminta on tarkastettava kohdistamalla määritelty voima&voiman suunta molempiin päälaskutelineisiin samanaikaisesti (simuloidaan laskeutumista). Korjausmanuaalin mukaan toimintakoe voidaan suorittaa pudottamalla lentokone MTOW (1150kg) korkeudeltä 1.4.m. Rakenteiden (nostopisteiden) säästämiseksi pudotus voidaan tehdä pienemmällä painolla, korkeus luonnollisesti tällöin kasvaa.

Edelläkuvatut toimenpiteet pyritään tekemään tänään alkuillasta (1.4.) Malmilla hallissa kattonosturin avulla ja tavoitteena on saada kone riviin huomiseksi, huhtikuun toiseksi päiväksi.

dds-100402 Päivitys 2.4.2010.

1.4. tehtyä onnistunutta maanpinnalle pudotusta juhlittiin syömällä silliä ja juomalla kuravettä päälle.