OH-FDA
Kuva (c) Mikko Maliniemi

Kerhoon vuonna 2006 hankittu uusi lippulaiva DA40 siirsi kerhon moottorikonekaluston kertaheitolla 2000-luvulle. DA40 edusti kokonaan uudentyyppistä moottorikoneteknologiaa varustettuna nykyaikaisella polttoainetaloudellisella dieselmoottorilla. Kone ostettiin kerhoon keväällä 2006 yksityiseltä omistajalta. Kone on vuosimallia 2003 ja se oli ostohetkellä lentänyt vasta reilut 200 tuntia.

OH-FDA teki sunnuntaina 27.5.2007 noin kello 11:40 potkurivaihteiston kytkimen rikkouduttua hallitun pakkolaskun mereen Valkosaaren itäpuolelle, Helsingin Eteläsataman edustalle. Lentokone oli matkalennolla Helsinki-Malmin lentoasemalta Tallinnaan. Lentokone vaurioitui, mutta lentokoneessa olleet ohjaaja ja kaksi matkustajaa selviytyivät vammoitta.

Onnettomuustutkintakeskus asetti 31.5.2007 päätöksellään n:o C3/2007L lento-onnettomuutta tutkimaan tutkintalautakunnan. Sen puheenjohtajaksi määrättiin johtava tutkija Esko Lähteenmäki ja jäseneksi tutkija Asko Nokelainen.

Pakkolaskun syynä oli kytkimen luistaminen ja kytkinlevyn kitkapintojen kuluminen. Kytkimen luistamisen aiheutti öljy, joka oli peräisin kampiakselin kaulan huulitiivisteen vuodosta. Tiivisteessä todettiin vaurioita, joiden valmistajatehdas olettaa syntyneen korkeasta kampikammion paineesta.

 

Tutkintalautakunta antoi kolme turvallisuussuositusta.


FDA valmistui Diamond Aircraft Industries:in tehtaalla Itävallassa syksyllä 2003 ja siirtyi kerhon omistukseen keväällä 2006. FDA oli ehtinyt lentää vajaan neljän vuoden aikana noin 500 tuntia, joista kerhon käytössä noin 300 tuntia. Lentäjät pitivät FDA:a helposti lennettävänä, ja matkustajat mukavana, nykyaikaisena matkalentokoneena. FDA:a vastaavan lentokoneen uushankintahinta oli vuonna 2008 noin 270.000 euroa (+ALV).
Valmistusvuosi 2003
Moottori Thielert Centurion 1.7
Teho 135 BHP
Matkalentonopeus (65%, 2000ft) 112 KTS (TAS)
Sakkausnopeus laipoilla 42 - 49 KTS
Parhaan liitosuhteen nopeus 60 - 73 KTS
Kynnysnopeus laskussa 58 - 71 KTS
Sivutuulikomponentti 20 KTS
Kulutus (70%) 21 l/h
Maksimi toiminta-aika 7 h
Lentosäännöt IFR (B-RNAV)
Varusteet 2 * COM/NAV/GPS, ILS, ADF, DME, ELT, transponder, intercom, autopilot
img_9908_rsc3 0448684s

 

Kuva (c) Mikko Maliniemi