PIKin kautta voit aloittaa moottorilento-opinnot koska vain! Yhteistyökumppanimme kanssa voit aloittaa PPL-etäteoriat vaikka heti ja suorittaa niitä omaan tahtiisi. PPL-etäteorioihin kuuluu myös pari lähiopetuspäivää, jotka sovitaan koulutusorganisaation kanssa.

Teoriakurssi on ensimmäinen askel moottorilentäjän lupakirjaan. Kurssi ei edellytä aiempaa kokemusta tai tietämystä ilmailusta. Jokaisesta oppiaineesta järjestetään koe, joka on läpäistävä.

Moottorilennon teoriakurssille osallistuaksesi sinun on oltava kerhon jäsen. Lisätiedot sähköpostitse: trg(ä-t)pik.fi

PPL(A)/LAPL(A)-teoriakurssi talvella 2019/2020

PIKiläisille on nyt tarjolla mahdollisuus opiskella PPL(A)/LAPL(A)-teoriat erittäin kilpailukykyiseen hintaan! Kurssi on järjestetty kolme kertaa aiemmin, viimeksi viime talvena.

Nordic Avia Oy Juha Volotisen johdolla järjestää teoriat talven ja kevään aikana etäopiskelun ja lähiopetuspäivien yhdistelmänä. Kurssi muodostuu 200 € hintaisista moduuleista. Moduuleita tarvitaan 3, jos oppilaalla ei ole aiempaa lupakirjaa. Pursilupakirjallisen tarvitsee suorittaa vain 2 moduulia (moduulit #2 ja #3). Keskustelua kurssista foorumilla https://pik.ayy.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=2595

Kurssi koostuu etäopiskelujaksoista ja jokaisen moduulin päätteeksi opittuja asioita käsitellään yhden päivän kestävällä lähiopetusjaksolla. Lähiopetusjaksot ja moduuliin liittyvät kokeet järjestetään lauantaisin Otaniemessä Maarintalon yhdistystilassa. Etäopiskelun voi aloittaa heti ilmoittautumisen jälkeen saatuaan tunnukset verkkoalustalle.

Lähiopetusjaksojen aikataulu
La 14.12. klo 10-18 Moduuli #1: Ilmailun säädökset, Ihmisen suorituskyky ja rajoitukset, Radiopuhelinliikenne ja -tekniikka
La 8.2. klo 10-18 Moduuli #2: Sääoppi, Lennonteoria, Lentokoneen yleistuntemus
La 4.4. klo 10-18 Moduuli #3: Suoritusarvot ja lennon suunnittelu, Lentosuunnistus, Lentotoiminta ja turvallisuus

Moduuli #1 on pakollinen niille, joilla ei ole aiempaa lupakirjaa.

Teorioiden yhteydessä voi suorittaa Traficomin teoriakokeet. Teoriakokeiden ja tarvittavan lentokoulutuksen jälkeen voi hakea LAPL(A) tai PPL(A) -lupakirjaa. Traficomin teoriakokeet ovat voimassa suorittamisen jälkeen 24 kk, jonka jälkeen ne voi uusia ilman ylimääräistä teoriaopetusta, jollei ole vielä ehtinyt hakea LAPL(A) tai PPL(A)-lupakirjaa.

Kurssin suorittamiseksi oppilaan täytyy hankkia itse suunnistuslaskin (esim. Jeppesen CR3), ICAO VFR kartta ja plotteri (tarvitaan jo moduulissa 2).

Purjelentäjien kannattaa suorittaa LAPL(A)/PPL -teoriakoulutus myös kevyempää LAPL(S) + TMG mopulupakirjaa varten, jolloin kurssilta saa kattavan teoriakoulutuksen moottorilla lentämiseen. LAPL(S) + TMG lupakirjan voi myöhemmin ilman lisäteoriakoulutusta päivittää LAPL(A):ksi, jolla voi lentää SEP-peltikoneita. Sama teoriakoulutus kelpaa myös haettaessa UPL-ultralupakirjaa. LAPL(S) + TMG mopulupakirjaa tai UPL:ää varten ei tarvitse suorittaa ja maksaa Trafin teoriakokeita, kouluttajan kurssin aikana järjestämät teoriakokeet riittävät.

PIK on hankkimassa TMG-moottoripurjekonetta ja hankittavalla koneella on tarkoitus aloittaa lentokoulutustoiminta käytettävien opetusresurssien puitteissa 2020 lentokaudella. Tämän lisäksi voimme vinkata sopivia SEP- ja TMG-kouluttajatahoja.

SEP-lentoihin yksi varteenotettava kouluttaja on teoriakurssin järjestävä Nordic Avia. PIKin oma moottorikone PIK-23 ”Suhinu” OH-TOW ei sovellu peruskoulutukseen, mutta PIKiläisten on SEP-lupakirjan saamisen jälkeen mahdollista tyypittäytyä koneeseen ja lentää sillä Räyskälästä.

Ilmoittautumiset teoriakurssille osoitteessa http://www.nordicavia.fi/pik-lapl-ppl-ilmo/. Valitse ilmoittautuessasi kalenterista tarvitsemiesi moduulien lähiopetusjaksot ostoskoriin. Lisätietoja antaa kurssin opettaja Juha Volotinen (info@nordicavia.fi). Tietoa kurssin sisällöstä saa osoitteesta http://www.nordicavia.fi/ppl-ja-lapla-etateoriat/