Linkki oppitunneille:
https://aalto.zoom.us/j/61172205466
The course will be in Finnish
Purjelento on mahtava tapa lentää. Purjelentokoneessa ei ole moottoria, vaan se hinataan taivaalle moottorilentokoneen tai vintturin avulla. Hinauksesta irroitetaan yleensä puolessa kilometrissä, jonka jälkeen etsitään nouseva ilmavirtaus eli termiikki. Noston löytäminen on paljon helpompaa kuin miltä kuulostaa – normaalina kesäpäivänä niitä on kaikkialla. Jokainen kumpupilvi on maasta noussut ilmakupla. Aivan aloittelijatkin oppivat nopeasti pysymään ilmassa parikin tuntia.
PIK on Suomen aktiivisimpia purjelentokouluttajia. PIKin perinteinen purjelentokurssi järjestetään Räyskälä-Säätiön koulutusorganisaatiossa. Purjelentokurssiin kuuluu teoria- ja lento-osuus ja kurssilla noudatetaan Traficomin hyväksymää koulutusohjelmaa (linkki alhaalla).
Sisältö
Teoriakurssi
Purjelentokurssin teoriaosuus suoritetaan kevään aikana. Teoriakurssiin kuuluu 20 opetuspäivää ja se kestää noin kaksi kuukautta, kun luentoja on kahtena iltana viikossa. Vuonna 2022 teoriakurssi järjestetään etäopetuksena. Kurssia ei kuitenkaan voi suorittaa omaan tahtiin, vaan luennoilla on läsnäolopakko. Teoriakurssin hinta on 150 euroa ja kurssi on kaikille avoin.
Koulutuksen hyväksytyn suorittamisen jälkeen oppilaalle kirjoitetaan koulutustodistus ja suositus Traficomin järjestämään teoriakokeeseen. Suositus teoriakokeeseen osallistumiseksi on voimassa 12 kuukautta.
Teoriakurssin aiheet ja aikataulu
Aloitustilaisuus järjestetään maanantaina 7.2.2022 klo 18.00 etäyhteydellä. Kaikki luennot alkavat klo 18.00 ja järjestetään etäyhteydellä. Ohjelman järjestykseen voi tulla vielä muutoksia, mutta pyrimme pitämään ajankohdat näissä.
Päivä | Aihe |
ma 7.2. | Aloitustilaisuus |
ti 8.2. | Lentokoneen yleistuntemus, lentorunko ja järjestelmät sekä hätävarusteet |
to 10.2. | Lentotoimintamenetelmät |
ti 15.2. | Lentotoimintamenetelmät |
to 17.2. | Sääoppi |
ti 22.2. | Sääoppi |
to 24.2. | Suunnistus |
ti 1.3. | Suunnistus |
to 3.3. | Lentokoneen yleistuntemus, lentorunko ja järjestelmät sekä hätävarusteet |
ti 8.3. | Suoritusarvot ja lennonsuunnittelu |
to 10.3. | Radiopuhelinliikenne |
ti 15.3. | Radiopuhelinliikenne |
to 17.3. | Ihmisen suorituskyky |
ti 22.3. | Lennonteoria |
to 24.3. | Lennonteoria |
ti 29.3. | Lentokoneen yleistuntemus, lentorunko ja järjestelmät sekä hätävarusteet |
to 31.3. | Ilmailun säädökset |
ti 5.4. | Ilmailun säädökset |
to 7.4. | Ilmailun säädökset |
ti 12.4. | Ilmailun säädökset |
Lento-osa
Kurssin lento-osa järjestetään kesällä Räyskälän lentokentällä Lopella. Lento-osaan kuuluu vähintään 15 tuntia lentoaikaa ja 45 lentoa. Mukaan on luettu kurssin loppupuolella lennettävät 2 tuntia yksinlentoa.
Lento-osa on järkevintä pyrkiä suorittamaan yhden kesän aikana. Lennot saa lennettyä leirimuotoisella intensiivikurssilla 2-3 viikossa.
Vuoden 2022 purjelentokursseilla on käytössä Räyskälä-Säätiön kaksi koulukonetta sekä PIKin kaksi omaa koulukonetta.
PIKin kalustolla lennettävien kurssien ajankohdat ovat todennäköisesti
- Heinäkuu 7.7. eteenpäin (intensiivikurssi)
Ajankohtaa sovitetaan opettajien ja oppilaiden aikataulujen mukaan. PIKin kalustolla koulutetaan ensisijaisesti PIKin omia jäseniä, mutta opettaja- ja oppilastilanteen mukaan pyritään löytämään kaikille Räyskälässä lentäville oppilaille sopiva aika ja opettaja. Liittyäksesi jäseneksi, katso lisätiedot ”Jäseneksi” -sivulta.
Räyskälä-Säätiön kalustolla lennettävien kurssin ajankohdat ovat todennäköisesti:
- Pääsiäisestä alkaen viikonloppukurssi
- Heinäkuu 7.7. eteenpäin (intensiivikurssi)
Kaikkiaan lento-osan suorittamiseen kuluu noin 15 kokonaan lentokentällä lentotoiminnan parissa vietettyä päivää. Suomen kesässä ajoittainen vesisade tai puiden latvoissa roikkuvat pilvet voivat myös osittain tai kokonaan estää lentopäivän syntymisen, mikä lisää lentokentällä vietettyjen päivien määrää. Mikäli kurssia ei ehdi suorittamaan leirin aikana, jatketaan tarvittaessa viikonloppuisin.
Lento-osan vaihtoehdot
Käymällä teoriakurssin saat teoriatodistuksen, joka kelpaa kaikille suomalaisille purjelentokouluttajille. Lento-osan voi myös suorittaa esim. Hyvinkään, Nummelan tai Kymin lentokentillä toimivissa kerhoissa. Lisätietoa saat teoriakurssin aloitustilaisuudessa! Autamme muille kentille halajavia löytämään sopivan lentokouluttajan.
Kustannukset
Lento-osalla noudatetaan Räyskälä-Säätiön hinnastoa, joka löytyy osoitteesta https://www.rayskala.fi/purjelentokurssi/. Kurssiin kuuluu minimissään 15 h lentoaikaa ja 45 lentoa. Lentolupakirjan kokonaiskustannukset muodostuvat seuraavasti
- Teoriakurssi 150 €
- Lento-osa 2600 €
- Lääkärintarkastus 70-200 €
- Lääkärintodistus 60–120 €
- Lupakirja 180 €
- Viranomaisen teoriakokeet n. 200 €
Purjelentolupakirjan vaatimuksena on myös viranomaisen teoriakokeiden läpäisy. Teoriakoejärjestelyjen tiedot tarkkoine hintoineen ja löytyy viranomaisen omalta sivustolta: linkki.
Kurssin jälkeen
Kurssin suoritettuasi saat eurooppalaisen purjelentäjän lupakirjan SPL. Lupakirjan haltijana voit vuokrata lentokerhoista konekalustoa.
Kurssin jälkeen jatketaan harjoittelemista yksipaikkaisella koneella. Riittävästi harjoiteltuasi saat oikeuden lennättää matkustajia. Jatkokoulutusta on tarjolla matkalentoon, pilvilentoon ja taitolentoon. Aikaisimmillaan pääset harjoittelemaan lyhyitä matkalentoja jo kurssikesänä.
Eurooppalaisen lupakirjauudistuksen ansiosta purjelentäjän lupakirjan täydentäminen moottoripurjelento- (SPL+TMG) ja/tai moottorilentolupakirjaksi (LAPL(A)+SEP) on entistä kevyempää. LAPL(A):n päälle voi suorittaa täysverisen yksityislentäjän lupakirjan (PPL) ja tästä eteenpäin aina ammattilentäjäksi asti. Purjelento on kuitenkin niin antoisaa, että koukkuun jäätyäsi saatat himoita ainoastaan moottoritonta lentämistä.
Kurssimateriaaleja
Oppimateriaali
- Opettajien kalvot ja aikataulu 2022
- SPL teoriakoulutusohjelma, SPL lentokoulutusohjelma
- Purjelentotaito, 4. painos
- FAA Glider Handbook